Selamat Hari BUMI, 22 April 2009

Posted on

earth_day_graphics_09Pasti banyak yang belum tahu kalau hari ini, tanggal 22 april diperingati sebagai hari bumi. Hari Bumi merupakan nama bagi dua sambutan yang berbeza, kedua-duanya diadakan setiap tahun ketika musim bunga di hemisfera utara, dan musim luruh di hemisfera selatan. Hari ini diadakan untuk meningkatkan kesedaran dan penghargaan kepada alam sekitar. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu juga meraikan

Hari Bumi, yang dimulakan oleh John McConnell pada 1969, setiap tahun ketika ekuinoks, iaitu pencerapan global yang diasaskan oleh Gaylord Nelson sebagai pengajar alam sekitar, dan sejak Januari 1970, ia juga dikenali sebagai Hari Bumi, yang diraikan di kebanyakan negara setiap tahun pada 22 April.

 

Pada September 1969, dalam sebuah persidangan di Seattle, Washington, Senator A.S. Gaylord Nelson mengumumkan bahawa musim bunga 1970 akan diadakan demonstrasi dari akar umbi di seluruh negara bagi pembelaan terhadap alam sekitar. Senator Nelson pada mulanya mencadangkan bantahan alam sekitar di seluruh negara untuk menjadikan alam sekitar sebagai agenda negara. Katanya, “Ia satu pertaruhan, tetapi ia berjaya.” Pada 22 April 1970 dikatakan hampir 20 juta rakyat Amerika Syarikat memenuhi taman dan auditorium. Hari Bumi pertama menjadi pembuka jalan terbentuknya United States Environmental Protection Agency/US EPA.

Lima bulan sebelum Hari Bumi 22 April yang pertama, pada Ahad, 30 November 1969, The New York Times mengeluarkan rencana yang panjang oleh Gladwin Hill yang melaporkan peningkatan aktiviti mempertahankan alam sekitar. Perjuangan Gaylord Nelson bermula sekitar lebih dari 7 tahun sebelum Hari Bumi pertama diraikan.

Setiap tahun, Hari Bumi 22 April menandakan ulang tahun kelahiran bagi gerakan alam sekitar moden pada 1970. Pada tahun 1990, peringatan Hari Bumi mulai berkembang secara global. Sekitar 200 juta orang dari 141 negara di dunia tergerak untuk mengangkat isu Bumi dalam skala global.

Aku juga masih ingat setiap tanggal 22 april sekelompok mahasiswa yang tergabung dalam komunitas studi kelautan biologi UGM pasti menyelenggarakan kegiatan aksi bersih pantai selatan diy, sebagai wujud nyata kepedulian. Organisasi lainnya pasti tidak kalah, JGM hari minggu kemarin menyelenggarakan bersih bakau di muara angke, Walhi juga menyelenggarakan kampanye speda ontel untuk mengurangi emisi kendaraan bermotor.

Apapun yang kita lakukan, walaupun kecil akan sangat membantu mengurangi beban bumi yang sudah terlalu berat menanggung limbah ataupun polusi akibat aktivitas manusia. Hari ini yang dapat kulakukan adalah dengan memgurangi pemakaian plastik, kertas konsumsi listrik. Ayo selamatkan BUmi kita..

Selamat Hari Bumi

Iklan

3 thoughts on “Selamat Hari BUMI, 22 April 2009

    bumikitta said:
    April 22, 2009 pukul 6:25 am

    Ayo selamatkan bumikitta!
    Baru ingat kalo hari ini hari bumi. Ingatlah setiap perlakuan kita atas bumikitta, akan dibalaskan pada kita.
    Trimakasih sudah diingatkan

    HENRY RYU said:
    April 22, 2009 pukul 1:29 pm

    oke fren…met hari bumi..smga keadilan ekologi di bumi bisa terus di aplikasikan…smua dmi keberlanjun kehidupan di bumi untuk anak cucu

    fans of Global Warming said:
    April 23, 2009 pukul 12:14 pm

    selamat merayakan hari bumi buat semuaaa!!

    earth day sweepstakes

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s